Acasă

Yoga şi meditaţia îmbunătăţesc funcţiile creierului

Există din ce în ce mai multe dovezi că yoga și meditația ne pot îmbunătăți memoria și atenția, ajutându-ne să funcționăm la un nivel superior la locul de muncă, la domiciliu sau la școală. Mai mult, aceste beneficii apar indiferent dacă sunteți nou în yoga și meditație sau un practicant de lungă durată, iar studiile arată că ar putea chiar să ajute să încetinească declinul neuronal adus odată cu vârsta. Motivul, neurologii au descoperit, este că anumite zone ale creierului nostru suferă schimbări structurale pozitive atunci când medităm. Deoarece creierul prezintă plasticitate, ceea ce înseamnă că are capacitatea de a se schimba, oricare ar fi experiența dvs. va fi reflectată în – și va avea impact asupra – structurii creierului.

Mai multe studii inovatoare au arătat cum meditaţia, mai ales atunci când se practică pe termen lung, poate produce schimbări semnificative în structură şi masă în anumite regiuni ale creierului. De exemplu, o practică de meditație continuă poate produce o îngroșare a cortexului cerebral, partea creierului care joacă un rol cheie în memorie, atenție, conștientizare, gândire și limbă. Ca un culturist care reuşeşte să ridice greutăți mai grele odată cu creşterea masei musculare; atunci când medităm, exersăm părțile creierului care implică reglarea emoției și a conștientizării minții și a corpului care conduc la schimbări ale activității și structurii creierului, ceea ce la rândul lor îmbunătățesc memoria și atenția.

 

Dr. Sara Lazar de la Programul de Cercetare Neuroimagistica Psihiatrică de la Massachusetts General Hospital, a constatat că aceste modificări ale creierului sunt deosebit de evidente în meditatorii de lungă durată. În studiul din 2005, de exemplu, scanarea creierului  RMN a fost utilizată pentru a evalua grosimea corticală a participanților cu experiență vastă de meditație (cu o medie de 9 ani de experiență și 6 ore pe săptămână de meditație) și un grup de control care nu a practicat yoga şi meditaţie. Dr. Lazar a descoperit că regiunile creierului asociate cu atenția, procesarea senzorială, cognitivă și emoțională au fost mai groase la participanții la meditație decât cei din grupul de control care nu s-au angajat în yoga sau meditație.

Acesta a fost primul studiu semnificativ (acum fiind prezente multe studii similare) pentru a furniza dovezi pentru o legătură între practica de meditație pe termen lung și modificările structurale ale creierului. La fel de interesant este faptul că grosimea corticală prefrontală mai mare, găsită în grupul de meditație, a fost cea mai pronunțată la participanții mai în vârstă, ceea ce sugerează că meditația extinsă ar putea compensa, de asemenea, subțierea corticală legată de vârstă. Se pare că regiunile creierului asociate cu atenția și prelucrarea senzorială, care se diminuează frecvent de-a lungul anilor, pot rămâne mai tinere în acei oameni care continuă să practice meditația.

 

Într-un alt studiu interesant realizat la Laboratorul de Neuro Imaging la UCLA, diferenţele în anatomia şi structura creierului numite girificare (sau pliere corticala) au fost, de asemenea, descoperite la persoanele care meditează. Deși implicațiile acestei cercetări rămân să fie pe deplin stabilite, constatările din acest studiu susțin posibilitatea ca meditația să poată duce la schimbări în reglementarea activităților, inclusiv visarea cu ochii deschiși, rătăcirea minții și proiecțiile în trecut sau viitor și o eventuală integrare a autonome, emoționale și cognitive.

 

Şi în timp ce cercetările relevă faptul că meditaţia pe termen lung poate produce schimbări structurale în anumite zone ale creierului care îmbunătăţesc capacitatea noastră de a învăţa, nu trebuie să exersăm mii de ore pentru a profita de beneficiile pozitive ale creierului. Dr. Lazar a constatat, de asemenea, că aceste creșteri de substanță cenușie în unele regiuni ale creierului au apărut după doar 8 săptămâni de Educație de Stres si Mindfulness(MBSR), un program formal care implică meditație și practică de yoga. Aceste rezultate sugerează că și participarea pe termen scurt în practicile legate de meditație poate duce la modificări ale concentrației materiei cenușii în regiunile creierului care sunt implicate în procesele de învățare și memorie, precum și în reglementarea emoțiilor.

 

Program Clase